/Files/images/11_gruppa/kartinki/язык.jpgДля правильної звуковимови необхідні сильні, пружні та рухливі органи мовлення – язик, губи, м’яке піднебіння. Всі мовленнєві органи складаються із мязів. Якщо можна тренувати мязи рук, ніг, спини – то можна тренувати і мязи язика та губ. Для цього існує спеціальна гімнастика, яка називається артикуляційною. Навіть, якщо ваша дитина ще не говорить, артикуляційна гімнастика допоможе укріпити м’язи органів мовлення та підготує базу для чистої звуковимови.


Основні правила артикуляційної гімнастики

1. Заняття має проводитися щоденно протягом 10-15 хвилин.

2. Кожну вправу дитина має повторювати 5-10 разів.

3. Наприкінці кожної вправи органи мовленнєвого апарату дитини мають повернутися у вихідне положення, а потім у стан спокою.

4. Кожну вправу дитина повинна виконувати повільно, ритмічно й чітко, рахуючи подумки.

5. Під час роботи із дзеркалом потрібно слідкувати за тим, щоб у дитини працювали лише ті мязи, які тренуються в даній вправі. Шия та плечі мають бути не напруженими.

6. Під час виконання вправи слід використовувати свою долоню й долоню дитини для імітації рухів язика.

7. Гімнастика не повинна набридати дитині та спричиняти її перевтомлення.

Вправи для нижньої щелепи

1. Бегемотик

Бегемотик-бегемот,

У нього великий рот.

Нелегка його робота –

Роззявляти треба рота.

  • Із напруженням мязів опускати й піднімати нижню щелепу.

  • Рахунок: 1 – 2 .

2. Підйомний кран

Він до місця вантаж доставляє,

В різні боки «стрілу» повертає.

  • Із напруженням мязів рухати нижньою щелепою вліво-вправо.

  • Рахунок: 1 – 2.

3. Шухлядка

Я шухлядку висуваю,

Ну а потім закриваю.

  • Із напруженням м’язів висунути вперед нижню щелепу так, щоб нижні зуби перекрили верхні. Потім перемістити так, щоб верхні перекрили нижні.

  • Рахунок: 1 – 2.

4. Корівка

Цілими днями корівка жує.

Ні на хвилинку не перестає.

  • Імітувати жування корови, роблячи інтенсивні кругові рухи нижньою щелепою спочатку праворуч, а потім ліворуч.

  • Рахунок: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

5. Міцний горішок

Каже білка: «Просто сміх –

Не розлущу я горіх!»

  • Стиснути зуби, напружуючи мязи, потім розслабити.

  • Рахунок: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 (напружити) – 6 (розслабити).

6. Уперта щелепа

Уперта щелепа і впертий кулак.

Хто з них сильніший?

Дізнатися як?

  • Дорослий кладе одну долоню на потилицю дитині, а іншою, зімкнувши пальці в кулак, підпирає нижню щелепу, не даючи змогу вільно відкривати рот. Дитина із зусиллям намагається опустити нижню щелепу.

Вправи для губ

1. Гребінець

Гребінець не поспішав,

Наші губи розчесав.

  • Нижніми зубами «розчесати» верхню губу, а потім верхніми зубами – нижню.

  • Рахунок: 1 – 2.

2. Каченя

Наче дзьоб у каченяти,

Губи вмію випинати.

  • Випнути губи, розтягнуті, наче в посмішці.

  • Рахунок: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

3. Вареничок

А ми тісто замісили

І вареничок зліпили.

  • Випнути губи, як у попередній вправі. Промасажувати їх, прищипуючи пучками пальців, наче зліплюєте вареники.

  • Рахунок: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

4. Повітряна кулька

Щоки, мов кульку,

старанно надули.

Здулася кулька –

щоки втягнули.

  • «Надути» повітрям щоки, а потім втягнути їх між щелепами.

  • Рахунок: 1 – 2.

5. Полоскання

Щоб завжди здорові зуби мати,

Після їжі слід їх полоскати.

  • Імітувати полоскання зубів, при цьому губи не повинні випинатися.

  • Рахунок: 1 – 2.

6. Парканчик

Язик стрибнув, неначе зайчик,

І заховався за парканчик.

  • Зімкнути верхні і нижні зуби, посміхнутися.

  • Утримувати: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

7. Хоботок

Неначе хоботок у слоненяти,

Я буду губи у напруженні тримати.

  • Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи.

  • Утримувати: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 -9 – 10.

  • Випнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці.

  • Рахунок: 1 – 2.

8. Жабки

А у жабок-скрекотушок

Посмішки до самих вушок.

  • Посміхнутися, старанно розтягуючи губи.

  • Утримувати: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

  • Посміхнутися, старанно розтягуючи губи, а потім розслабити їх.

  • Рахунок: 1 – 2.

9. Дудочка

Губи свої – трубочку –

Перетворю на дудочку.

Уздовж вулиці іду

Й дму у дудку: «Ду-ду-ду!»

  • Витягнути незімкнені губи вперед трубочкою й утримувати їх у такому положенні. Подудіти: ду-ду-ду.

10. Пустушка

Мов крикливе немовля,

Посмокчу пустушку я.

  • Стулити щелепи, випнути губи «хоботком» і прицмокувати, зліплюючи та розліплюючи губи.

  • Рахунок: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

11. Зупини коня

Кінь зірвався та біжить,

Зупиню його я вмить.

  • Вимовляти звукосполучення «пррру», вібруючи губами.

Вправи для язика

1. Лопата

Мій язик, широкий,

як лопата,

Може на губі розслабленим

лежати.

  • Широкий розслаблений язик висунути із рота й покласти на нижню губу.

  • Утримувати: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

2. Неслухняний язик

Лінькуватий мій язик.

Працювати він не звик.

Неслухняний язичок –

Покапаю: шльоп, шльоп, шльоп.

  • Широкий, розслаблений язик покласти на нижню губу й «пошльопати» по ньому губою, промовляючи: пе-пе-пе.

3. Трубочка

Язик у «трубочку» згорнули,

Легесенько в нього подули.

  • Висунути широкий язик і згорнути бокові краї, щоб утворилася «трубочка». Легенько, не напружуючись, якомога довше подути у «трубочку».

4. Чистимо зуби

Щоб зуби всі були біленькі,

Їх слід почистити гарненько.

  • «Почистити» язиком верхні зуби, спочатку з внутрішнього, а потім із зовнішнього боку, роблячи повільні рухи вліво-вправо. Потім «почистити» нижні зуби.

  • Рахунок: 1 – 2.

5. Маятник

Тік-так, так-тік –

Наче маятник, язик.

  • Відкрити рота. Висунути язик і рухати ним вліво-вправо. Слідкувати за тим, щоб язик не облизував губи.

  • Рахунок: 1 – 2.

6. Чашка

Зроби широким свій язик,

Його краєчки підійми.

Бач, вийшла чашечка у нас,

Ану зроби її ще раз.

  • Відкрити рота. Покласти широкий язик на розслаблену нижню губу. Загорнути вгору краї язика у формі чашки.

  • Утримувати: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

7. Проколи кульку

Треба кульку нам проткнути –

Язиком щоку напнути.

  • Рот закритий. Рухаючи язиком вліво-вправо, намагатися «проткнути» ним то ліву, то праву щоки.

  • Рахунок: 1 – 2.

8. Змійка

Наші поперечні мязи

Звузять язичок одразу.

Легко мязи ти напруж –

Став язик неначе вуж.

  • Відкрити рота. Висунути язик якомога далі вперед, напружити мязи, зробивши його вузьким.

  • Утримувати: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7 – 8 – 9 – 10.

9. Старенька конячка

Старенька конячка

бруківкою йде,

По каменю гучно

копитами бє .

  • Відкрити рота. Повільно прицмокувати язиком, напружуючи мязи кореня язика.

10. Голочка

Наш неслухняний язичок –

Найгостріший з голочок.

Став напруженим, вузьким,

Спробуй потримай таким!

Раз, два, три, чотири, пять –

Можеш свій язик сховати.

  • Усміхнутися, висунути язик по можливості вузько.

  • Рахунок: 1 – 2 – 3 – 4 – 5 (сховати).

/Files/images/11_gruppa/kartinki/язык1.JPG/Files/images/veresen-2013/409.gif

Кiлькiсть переглядiв: 970